Työpanoksen mittaaminen on vaikeaa. Jollain tavalla työntekijöiden suoriutumista pitäisi seurata, mutta mittareilla on paha tapa vaikuttaa ihmisten suoriutumiseen paitsi hyvässä myös pahassa.
Testaajan työn arviointia hankaloittaa se, että se on niin riippuvaista muiden työskentelystä. Samoin helpoiten muodostettavat testaajan työssä onnistumisen mittarit ovat kaikki omalla tavallaan ongelmallisia.
Löytyvät bugit riippuvat paitsi testaajasta myös kehittäjästä, joten tietyssä aikavälissä löytyvien bugien määrä tai laatu ei välttämättä kerro kovin paljoa siitä, miten hyvin testaaja on aikansa käyttänyt. Jos testaajan työtä arvioidaan mittaamalla löytyvien bugien määrää, se kannustaa testaajaa tehokkaaksi löytämään virheitä, mutta ei suuntaamaan tekemistään oleellisimpiin asioihin - näin bugikanta saadaan helposti täyttymään pienen prioriteetin virheistä. Bugien merkittävyyden arvioiminen statistiikkaa varten taas on työlästä, ellei luoteta testaajan tai hänen kanssaan työkentelevän kehittäjän omaan arvioon bugien prioriteeteistä. Toisaalta tarkkakaan tieto bugien vakavuudesta ei anna tietoa testauksen tehokkuudesta, jos testaaja käyttää paljon aikaa sellaisten asioiden manuaaliseen läpikäymiseen, joiden testaaminen kannattaisi automatisoida.
Testauksen tehokkuutta voidaan mitata myös esimerkiksi sillä, miten suuri osa raportoiduista bugeista saadaan ratkaistua kerralla, kysymättä lisätietoja bugin toistamiseksi. Tämä vaatii kuitenkin suhteellisen huolellista bugiraportointijärjestelmän käyttöä, jotta statistiikkaa saadaan helposti kerättyä, ja siten mahdollistaa myös huijaamisen. Asiakkaan löytämien bugien määrä ja laatu kertoo paljon sisäisesti tehdyn testauksen onnistumisesta, mutta tämän mittarin käyttäminen on monella tavalla hankalaa: miten tieto asiakkaan löydöistä raportoidaan ja luokitellaan, ja miten hallitaan tieto järjestelmään tehtävien päivitysten vaikutuksesta sekä niihin liittyvien testikierrosten vastuista.
Testaajan mahdollisuudet käyttää aikansa hyödyllisesti riippuvat myös siitä, mihin tahtiin testattavaa valmistuu. Hänellä ei ole valtaa vaikuttaa siihen, tuleeko asiakasprojekteista hommia tasaiseen tahtiin, vai joudutaanko vuoroin käyttämään aikaa toissijaisiin tehtäviin ja vuoroin priorisoimaan projekteja. Jos siis mitataan sitä, miten suuri osa ajasta kuluu laskutettavien projektien parissa, kannustaa se toki priorisoimaan ajankäytössä asiakasprojekteja, mutta myös käyttämään näihin projekteihin tarpeettoman paljon aikaa silloin kun asiakasprojekteja ei ole tarjolla täysipäiväisesti. Jos taas mitataan sitä, miten hyvä tuntihinta saadaan tehtävästä työstä, kipeimmin testausta kaipaavat katastrofiprojektit päätyvät testaajan ajankäytön priorisoinnissa viimeiseksi. Entä miten pitäisi huomioida tuotekehityksen tukeminen, tämä työ kun hyödyttää useita asiakasprojekteja?
Asiakastyytyväisyyttäkään ei saavuteta pelkällä testauksella, vaan siihen vaikuttavat mm. projektipäällikön kommunikointitaidot ja määrityksen tekemiseen osallistuvien kyky ymmärtää asiakkaan tarpeet ja muotoilla ne ymmärrettävästi. Jos järjestelmää ei ole onnistuttu määrittämään ja suunnittelemaan täyttämään asiakkaan tarvetta, timanttinenkaan testaus ei tilannetta pelasta. Asiakkaan löytämillä bugeilla kun on merkitystä vain, jos ne ovat syy joka estää järjestelmää täyttämästä sitä tarvetta, jota varten se hankittiin. Jos tärkeimmät valituksen aiheet ovat luonteeltaan muutospyyntöjä, liikutaan alueella jolla testaajien rooli on usein tarkoituksenmukaisinta pitää melko pienenä - ellei häntä sitten tuoda jo määritysvaiheesta alkaen asiakasrajapintaan niin, että hänellä on aidosti mahdollisuus arvioida toteutuksen soveltumista asiakkaan liiketoimintatarpeisiin.
Voidaan myös yksinkertaisesti kysyä projektihenkilöstöltä rivikoodarista projektipäällikköön, onko yhteistyö testaajan kanssa koettu hyödylliseksi, ja millaisia puutteita siinä nähdään. Tällaisten kartoitusten kompastuskiveksi vain koituu helposti se, että kenelläkään ei ole aikaa paneutua ylimääräisiksi koettuihin asioihin, kun seuraavat projektit painavat jo päälle. Lisäksi subjektiivisiin arviointeihin liittyy myös persoonallisuuksiin liittyviä piirteitä, jotka tekevät arvioinnista ylipäätään epämääräistä.
Toisaalta, onko testaajan työn mittaamisella edes merkitystä, jos organisaatio ei osaa täysin hyödyntää testaajan työpanosta?
Pystytäänkö tekeminen projekteissa aikatauluttamaan niin, että testaajan työaika saataisiin mahdollisimman tehokkaasti hyödynnettyä, eli testattavaa saataisiin eri projekteista valmistumaan mahdollisimman tasaiseen tahtiin? Mahdollistavatko projektien aikataulut sellaisen testaamisen, että ammattitestaajista on oikeasti hyötyä?
Onko organisaation sisäiset laskutuskäytännöt muodostettu niin, että projektien kannattaa hyödyntää ammattitestaajia?
Miten testaajan työaikaa hyödynnetään parhaiten silloin, kun testattavaa ei ole? Onko sisäisiä kehitysprojekteja, jotka tuovat hyötyä asiakasprojekteille, tai muita aikataulultaan väljiä tehtäviä, joihin voi käydä käsiksi, jos ei testaamalla pysty olemaan oikeasti avuksi? Tuetaanko testaajien mahdollisuuksia kouluttautua suoriutumaan paremmin työssään? Onko kehittäjien mahdollista itsenäisesti pyytää tukea testaajalta, jos he kokevat sen hyödylliseksi jotakin toiminnallisuutta rakentaessaan?
Entä mitä testaukselta ylipäätään halutaan? Onko tarkoituksena vain etsiä bugeja niin pitkään kuin projektin aikataulu ja budjetti antavat myöten, vai onko tavoitteena esimerkiksi antaa projektipäällikölle mahdollisuus keskittyä työssään olennaiseen, helpottaa kehittäjien työtä, tai saada tieto ohjelmiston laadusta tietyllä ajanhetkellä?
Kun näihin kysymyksiin löytyy vastauksia, on myös relevanttien mittareiden rakentaminen varmasti helpompaa.
maanantai 28. lokakuuta 2013
Miten saada paras hyöty irti testaajasta?
Tunnisteet:
asiakastyytyväisyys
,
mittaaminen
,
palkitseminen
,
tehokkuus
,
testauksen tarkoitus
,
toiminnan kehittäminen
Tilaa:
Lähetä kommentteja
(
Atom
)
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti